torsdag, november 17, 2011

Min nagelhistoria

Cactus hade en nostalgitripp för ett tag sedan och jag blev lite sugen på att berätta lite hur allt började för mig. Jag har tidigare nämnt lite här men jag tänkte berätta lite mer ingående. Så ni som är intresserad häng kvar!

Jag kanske skall börja med att berätta att jag är född sent på 70-talet och gick på högstadiet i början av 90-talet. Det innebär att jag i dagsläget är närmare 30 än 40. Åh vilken ångest att skriva 4-0.

Innan jag började högstadiet hade jag inget som helst intresse för naglar och nagellack. Tror inte ens att jag ägde något lack då. Jag var heller inte intresserad av smink eller kläder och hade precis upptäckt skönheten med musik. Jag kommer från en liten by i Norrland där man helt enkelt fick vara sig själva för en liten stund ;). Skämt åsido, jag har faktiskt ingen minne av att mina klasskompisar var speciellt intresserad av smink och liknande innan högstadiet heller. Vi var barn helt enkelt.

När jag började högstadiet fanns det en tjej i min parallellklass som hade jättelånga och starka naglar. Vad jag kommer ihåg var de centimeterlånga men det är ett gäng år sedan så de kan ha varit kortare. Hur som helst var jag väldigt imponerad av hennes naglar och svor på att jag också skulle ha så långa naglar en dag. Som ni förstår så tar det ganska lång tid att gå från "inget nagelintresse alls" till "långa fina hållbara naglar när man inte har någon kunskap" så jag har faktiskt inga särskilda nagelminnen igen förrän jag gick i nian. Då hade vår fina syslöjdslärare en nagellektion för oss intresserade. Hon hade gått en nagelutbildning för Scratch och det var så jag kom i kontakt med Nail Food och nagelvård. Hon berättade om filteknik och fördelen med att använda "3-stegsfilen" istället för sandpappersfilar som annars var standard. Hon filade, polerade och oljade in en nagel som hon sedan målade klarröd och satte på en dekoration av något slag. Sen den dagen var jag såld!

När det var dags att börja gymnasiet, som låg i staden ca 4 mil från min lilla hemby så eskalerade min nagelmani. Jag letade information i de tidningar som gick att tillgå (Okej, Starlet, Vecko Revyn var väl några av dem). Jag letade reda på nagelsalonger i telefonkatalogen och ringde dem/besökte dem och bad om information. Jag gick på stans varumässa där jag visste att en nagelsalong ställde ut. Jag kontaktade Scratch Nails och fick deras branchtidning "Nagelns Nyheter" ända tills de upptäckte att jag inte var utbildad nagelteknolog ;). Jag lärde även känna en tjej som utbildade sig till nageltekonolog/terapeut under gymnasietiden som jag lärde mig en del av. Salongen hon praktiserade på var nästan mitt andra hem. Jag var där flera gånger i veckan och snappade upp nyheter och metoder. Handlade en hel del gjorde jag också. Tror det mesta av mitt studiebidrag gick till naglar och musik.

I slutet på 90-talet och början av 2000 gick jag en datorteknikerutbildning för tjejer. Det var ett experiment att bara utbilda tjejer och det blev en hel del skrivet om utbildningen i tidningarna. Jag kommer ihåg att det var en reporter som fotade mina långa mörkblå naglar (som jag hade målat med Constance Carroll's nagellack, vilket var ett av de första märkena jag hade) under tiden jag skrev på tangentbordet. Tyvärr kom inte bilden med i tidningen men reporterns reaktion var ganska talande. Under den perioden jag jobbade som datortekniker, som är eller åtminstone var då ett väldigt mansdominerat yrke fick jag alltid bemöta mäns reaktioner/förutfattade meningar. Man kunde helt enkelt inte vara en ung tjej men långa välmanikyrerade naglar och skruva datorer samtidigt. Det genererade tydligen kortslutning. Jag däremot tyckte att det var en perfekt kombination! Jag kom åt mycket enklare med mina små händer och jag kunde fiska upp skruvar som ramlade ner i datorn med mina naglar. Jag kunde till och med använda naglarna att skruva i skruvarna trots att det inte var något jag gjorde annat än i absolut nödfall. Jag var ju rädd om mina naglar.

Fram tills denna period hade jag samlat på mig en del lack. Runt 20 skulle jag tippa på. De märken jag handlade var Revlon, Rimmel, Mavala, Toma's moodlack, Trind/Trend, Constance Carroll, FOB, IsaDora och jag önskar att jag kom ihåg vad crackellacken jag köpte i slutet på 90-talet hette. Jag var mest intresserad av frost- och shimmerlack under denna period.

IMAG0479
Constance Carroll - 103 White (creme)
IMAG0480
Rimmel - 401 Blur Ice, duokrom (frost)
IMAG0467
FOB - 41, grafitgrå (frost)
IMAG0469
FOB - 90, lavendel (frost)
IMAG0471
FOB - 57, blålila duokrom (frost)
IMAG0485
IsaDora - 21 Silk Lilac (shimmer)
IMAG0487
IsaDora - 42 Amethyst, rosalila duokrom (frost)
Mitt absoluta favoritlack var ett lila metalliclack med massor lila- och silver-partiklar i och kom från IsaDora, tätt följt av ett silverfoil från Revlon. Tyvärr är lacken slut sedan länge och jag har idiotiskt nog kastat flaskorna. (UPDATE: När jag skulle fota lacken till detta inlägg kom jag på att jag slänger alla mina gamla lack på samma ställe som batterier och glödlampor för att sedan lämna in allt på återvinningsstationen. Som tur var hittade jag några av dessa gamla lack, bland annat metalliclacket från IsaDora från det att jag sorterade ut hela min lacksamling förra sommaren (2010) wiihii!!) 

IMAG0481
Favoritlacket IsaDora - 88 Sparkling Lilac (metallic)
Jag letar fortfarande ersättningslack till dem. Jag har hittat en fint silverfoil från IsaDora som heter 651 Silver Sparkles och vad gäller det lila lacket är LA Girl - Millenium närmast, dock har det för lite silverpartiklar i sig. Jag tror jag måste franka ihop ett eget lack helt enkelt.

IMAG0474
IsaDora - 651 Silver Sparkles (foil)
IMAG0478
LA Girl - Millenium (metallic)
IMAG0489
LA Girl - Millenium överst och IsaDora - 88 Sparkling Lilac nederst 
Mellan åren 20-30 var min nagelmani ganska normal. Samlingen ökade till runt 50 lack och jag samlade på mig allt vad nailart kan heta. Det var stripes och rhinestones i olika färger och storlekar, nagelsmycken där man borrade hål i nageln eller limmade guldfigurer på nageln, holografiska gnuggisar, formar som man skulle måla i men som bara resulterade i en lackplump på nageln, nailartpennor och på senare tid konad, ännu mera rhinestones i olika färger och former, glitterpulver, stråglitter osv.

Nu efter att jag passerat 30 och startandet av denna blogg för ett halvår sedan har mitt nagellacksinköp helt gått över alla gränser. Jag har ungefär 150 lack i skrivande stund och samlingen fylls på med ungefär 25 stycken nya lack varje månad. Mitt intresse har ändrats lite. Från det att jag har testat duokroma lack som jag egentligen inte alls gillade till att tokgilla duo- och multikroma lack nu, nästan uteslutande använda frostlack till att sky dem som pesten i dagsläget, från att gilla crackellack i slutet på 90-talet till att vara spyless på dem när de blev populär igen, från att alltid använda självlysande lack på Halloween vilket jag inte ens skulle komma på tanken att göra i dag. Förut använde jag mycket stripes och rhinestones till att idag hellre använda glitterlack eller löst glitter och svampa på det. Jag antar att mitt intresse kommer att se annorlunda ut om 10 år om jag nu ens är intresserad av naglar och nagellack då.
IMAG0483
Zauder's Glo Nailpolish, oskakad (självlysande)
IMAG0494
Skakad
Visst är den gamla sortens nagellacksflaskor charmiga? Fast de var rena tortyren att öppna om flaskhalsen hade torkat igen. De små räfflorna var inte att leka med!

Hur ser era nagelhistorier ut?

Bilder © My Nail Mania om inget annat anges.

14 kommentarer:

  1. wow, spännande läsning. jag försöker komma på ngt liknande man som man skulle kunna berätta med sådan inlevelse, ngt som "förändrat" ens liv så där. tack för storyn!

    SvaraRadera
  2. Åhh, önskar verkligen att jag hade mina gamla lack kvar!

    SvaraRadera
  3. Vad roligt att läsa om! Och att nån mer hakade på :) Det är ju jättekul att du har sparat de gamla lacken också, riktig nostalgi!

    SvaraRadera
  4. Jag är en nybliven nagelnörd. Här skriver jag lite om det:
    Jag har också gått precis en sån datorteknikerutbildning som du pratar om och sååå många var de inte - vi kan ha träffats?

    SvaraRadera
  5. adk: Tack så mycket!

    Sarah: Ja ångrar lite att jag slängde mina andra Constance Carrolls. Det hade varit roligt att åtminstone ha swatchat dem på stickor.

    Cactus: Det var faktiskt riktigt roligt att skriva också och tänka tillbaka på hur mitt "naglande" har ändrats.

    Essa: Härligt med nya nagelnördar :) Jag gick utbildningen i Östersund där jag tidigare bodde. Vart gick du din utbildning?

    SvaraRadera
  6. Härlig historia:) jag jobbar på min historia, eller rättare sagt jag jobbar på att plocka fram minnen på hur och varför det började;)

    SvaraRadera
  7. Åh, den var i Luleå, så vi kanske inte har träffats i alla fall.

    SvaraRadera
  8. Angelica: Det tog några dagars betänketid att minnas men det var väldigt roligt under tiden.

    mcsarcne: Aha. Ja det är lite mera norrland än östersund ;)

    SvaraRadera
  9. Kul läsning! Min historia är så pass kort att det inte ens är någon idé att skriva ner den. :)

    SvaraRadera
  10. Detta var verkligen jätteroligt att läsa! Det är alltid kul för en lackgalning (jag) att läsa en annan lackgalnings nagelhistoria. ;-D Jag har också varit intresserad av fina lack länge (lite mer intresserad än de flesta) men på senare tid har det verkligen tagit fart och min samling har också ökat lavinartat.

    Jag måste fråga en sak, eftersom du har hållit på mycket med nail art så kanske du har erfarenhet av detta. Jag har precis beställt ett set med flakies (såna som ingår i t ex Nfu Oh-lacken) i en massa olika färger från eBay. Jag hade tänkt pimpa mina naglar med dem. Har du testat detta? Har du i så fall några tips? :-)

    SvaraRadera
  11. Saga: Vad roligt att du tyckte det! Det var rätt kul att skriva faktiskt.

    Jag har faktiskt inte hunnit lagt beslag på Nfu Oh än (väntar på att två lack skall komma in sen klickar jag iväg beställningen) så jag har egentligen inga tips mer än "go nuts!" ;)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Social

Search

Translate

Followers

Popular

Comments

Archive

Traffic

Totalt: