lördag, juli 09, 2011

Är det värt det?

När man kollar runt i nagelbloggsvärlden så ser man att mångas älskling är överlacket Vite från Seche. Jag har också ett exemplar - dock oanvänt. Jag skall förklara varför.

På förpackningen står det "WARNING: This product contains a chemical known to the state of California to cause birth defects or other reproductive harm."

DSCF3621
Varningstext på förpackningen.

När man kikar i innehållsförteckningen som finns på sidorna där de spanska och italienska översättningarna finns (inte på sidan med engelsk förklaring konstigt nog - det är trots allt ett amerikanskt märke) så ser man att lacket innehåller toluen (toluene).

DSCF3622
Innehållsförteckning visar att lacket innehåller toluene.

Toluene är cancerframkallande och bör undvikas i största möjliga mån.

Dessutom finns det ingenstans på Seches hemsida där man kan läsa vilka ingredienser lacken innehåller vilket är under all kritik! Försöker företaget mörka detta?

Kommer Du att fortsätta använda produkten trots att du vet om detta? Jag är skeptisk på att jag kommer att använda min flaska.

Bilder © My Nail Mania om inget annat anges.

6 kommentarer:

  1. Jag gillar inte ens Seche Vite sådär jättemycket och nu fick jag ännu en anledning till att inte använda det.

    SvaraRadera
  2. Jag har aldrig testat det men det verkar enormt populärt. Jag försöker hitta något som är lika bra men bättre för miljön och hälsan. Går långsamt framåt.

    SvaraRadera
  3. Jag använder den och älskar den. Kommer fortsätta använda den. Är ju i solen varje sommar...

    SvaraRadera
  4. Ida Pie: Det verkar vara många som gillar lacket och jag använder ju själv Kleancolor som innehåller kamfer så jag försöker inte peka ut någon som "dålig". Däremot tycker jag att det är fult gjort av Seche att inte tala om på hemsidan att lacket innehåller toulene samt att försöka dölja det genom att bara skriva ut innehållsförteckningen på kartongen där det i övrigt inte står någon text på engelska utan på italienska och spanska. Det ger iaf mig lite dåliga vibbar oavsett hur effektivt lacket är.

    SvaraRadera
  5. Ursh... ja då kommer då jag låta lacket stå!
    Det är det verkligen inte värt.
    Köpte mitt lack på Kicks, då är varningstexten överklistrad med en vit lapp där det på svenska står Varning med bl.a. att lacket är mycket brandfarligt och bör hållas bort från barn.. Men det är allt.
    Tack för ett bra inlägg...!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Martina: Varsågod! Och tack för att du lämnade en kommentar :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Social

Search

Translate

Followers

Popular

Comments

Archive

Traffic

Totalt: